Dziś (22 grudnia) Prezydent Jacek Majchrowski przekazał do Rady Miasta Krakowa swoje stanowisko w sprawie ocen, uwag i wniosków, które zostały zawarte w Sprawozdaniu Nadzwyczajnej Komisji RMK ds. Reformy Finansów Miasta Krakowa. W prezydenckim dokumencie znalazły się także propozycje działań, które mają doprowadzić do zwiększenia dochodów miasta oraz ograniczenia wydatków.
Zdaniem Prezydenta, sfera finansów miasta powinna zostać wyłączona z doraźnych sporów politycznych. Dlatego też nie podjął polemiki z niektórymi ocenami zawartymi w sprawozdaniu, ograniczając się jedynie do przytoczenia obiektywnych informacji. Prezydent podkreślił, iż przedstawione w stanowisku działania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa finansów miejskich, co jest niezbędne do prawidłowego realizowania zadań bieżących oraz do kontynuowania działań sprzyjających rozwojowi Krakowa.
Dla zrównoważenia sytuacji finansowej Krakowa niezbędne jest podjęcie działań, które doprowadzą do zwiększenia dochodów budżetu miasta. Niezbędne jest także ograniczenia wydatków. Część przedstawionych w stanowisku Prezydenta propozycji takich działań jest już wdrożona i w najbliższych latach będzie kontynuowana, zwiększany będzie także ich zakres.
Poniżej streszczenie dokumentu:
DZIAŁANIA PROWADZĄCE DO ZWIĘKSZENIA DOCHODÓW:
1. Przygotowania kampanii informacyjnej ?Płać podatki w Krakowie?, skierowanej do osób pracujących w Krakowie, ale zameldowanych w innych miejscowościach oraz do osób młodych ? absolwentów szkół wyższych i pracujących studentów. Kampania zostanie przeprowadzona w okresie od stycznia do kwietnia 2012 roku.
2. Kontynuowane będą działania doskonalące obsługę inwestorów, czego efektem będzie powiększenie bazy podatkowej. Należy zwrócić uwagę, że w 2011 roku zostały rozpatrzone wszystkie ?zaległe? wnioski dotyczące ustalenia warunków zabudowy i są one obecnie wydawane na bieżąco. Planuje się także, że do końca tej kadencji samorządu miasto zostanie pokryte miejscowymi planami w 60-procentach, co znacznie ułatwi procesy inwestycyjne.
3. Ustalanie stawek podatków i opłat na poziomie wynikającym z przyjętej przez Radę Miasta Krakowa polityki podatkowej. Zostały one skalkulowane w takim sposób, aby dla pojedynczego podatnika nie stanowiły realnego obciążenia. Należy także pamiętać, że ustalanie stawek niższych niż wynikające ze stawek maksymalnych prowadzi nie tylko do realnego obniżenia dochodów miasta, ale też pozostaje bez wpływu na kwotę tzw. janosikowego, którą minister finansów oblicza dla gmin, biorąc pod uwagę maksymalne ustalone przez siebie stawki podatków i opłat, a nie biorąc pod uwagę stawek uchwalonych przez radę gminy.
4. Po wykonanej analizie rozważone będzie zbywanie dzierżawionych nieruchomości na rzecz dzierżawców ( np. targowiska).
5. Sprzedaż lokali mieszkalnych najemcom, którzy obecnie nie mogą wykupić lokalu ze względu na ograniczenia ustawowe. Propozycja niezbędnych zmian legislacyjnych, które umożliwią sprzedaż, została przekazana parlamentarzystom z prośbą o podjęcie inicjatywy legislacyjnej.
DZIAŁANIA PROWADZĄCE DO RACJONALIZACJI WYDATKÓW:
1. Ograniczanie zatrudnienia w Urzędzie Miasta Krakowa oraz w jednostkach miejskich. Będzie to proces stopniowy prowadzący do likwidacji w latach 2012- 2014 ok. 110 etatów w UMK oraz minimum 50 etatów w jednostkach miejskich, co da oszczędności w 2015 roku ok. 14 mln zł rocznie. Jednocześnie trzeba podkreślić, że wydatki budżetu miasta na administrację publiczną w Krakowie należą do najniższych w Polsce. Od 2007 roku zatrudnienie w UMK utrzymuje się na tym samym poziomie, podczas gdy np. w Urzędzie Miasta Gdańska wzrosło o 131 etatów, w Łodzi o 180, w Poznaniu o 303 etaty, a w Warszawie o 1900 etatów. Urząd Miasta Krakowa obecnie wstrzymał zatrudnianie nowych pracowników. Należy pamiętać, że nieuzupełnianie zwalnianych stanowisk, przy jednoczesnym zwiększaniu zadań nakładanych na samorządy powoduje coraz większe obciążenie pracą zatrudnionych urzędników, co może w efekcie niekorzystnie wpłynąć na jakość realizowania zadań gminy.
2. Wspólne przygotowanie i realizacja przetargów na zakupy i usługi dla UMK i jednostek miejskich ( szacunkowa oszczędność ok. 3,8 mln zł):
- Sprzętu komputerowego i oprogramowania
- Usług telefonii stacjonarnej
- Usług telefonii komórkowej
- Wspólny dostawca usług transmisji danych
- Outsourcing niektórych usług IT
3. Wspólne ubezpieczenie majątku gminy UMK i jednostek miejskich (realizowane od 2006 r., w latach 2013-2015 obejmie większą liczbę jednostek), wspólne zamówienia w takich obszarach jak sprzątanie, dozór, zakupy materiałów biurowych.
4. Ograniczenia utrzymywanych lokalizacji UMK, rezygnacja z wynajmowanych lokali. W 2012 roku przyniesie to oszczędność 38 tys. zł. Kolejnym etapem będzie rezygnacja z utrzymania najbardziej kosztownych lokali na Brackiej 1 i Brackiej 10 (125 tys. zł oszczędności rocznie z tytułu eksploatacji i powstanie możliwości sprzedaży nieruchomości na poziomie ok. 6 mln zł.)
5. Utworzenia Grupy Zakupowej Energii Elektrycznej. (szacowana oszczędność 3 mln zł rocznie począwszy od 2013 r.)
6. Racjonalizacja sieci placówek oświatowych (szacowane oszczędności 7 mln 300 tys. zł począwszy od 2013 r.)
7. Racjonalizacja wydatków ponoszonych na Młodzieżowe Domu Kultury (szacowane oszczędności ponad 7 mln zł/rok)
8. Wprowadzenie ściślejszego nadzoru nad realizatorami zadań w zakresie planowanych terminów płatności w ramach zaciąganych zobowiązań
9. Optymalizacja zarządzania procesami inwestycyjnymi (szacunkowe oszczędności 2 proc. wartości inwestycji)
10. Trwają prace nad wdrożeniem systemów informatycznych, które będą wspomagać płynność finansową gminą, co było postulowane przez Komisję Nadzwyczajną.
UWAGI DO ZAPREZENTOWANEGO PRZEZ NADZWYCZAJNĄ KOMISJĘ DS. REFORMY FINANSÓW MIASTA KRAKOWA OPISU SYTUACJI FINANSÓW KRAKOWA ORAZ SFORMUŁOWANYCH OCEN.
- Skutki spowolnienia gospodarczego, będącego efektem światowego kryzysu finansowego, Kraków odczuwa od 2010 r., co objawia się w niewykonaniu dochodów (głównie PIT, CIT, sprzedaż mienia, środki UE).
- Na sytuację miasta miało wpływ rozporządzenie Ministra Finansów dotyczące klasyfikacji tytułów dłużnych, wprowadzone z dwudniowym vacatio legis.
- Nie ma konieczności sugerowanego przez Komisję Nadzwyczajną sporządzania ?alternatywnego planu reagowania na zablokowanie możliwości zadłużania się przez RIO?, ponieważ Miasto sporządza budżet i WPF zgodnie obowiązującymi przepisami prawa i jeżeli zachowane są obowiązujące reguły, RIO nie ma możliwości ?blokowania? działań Miasta w zakresie pozyskiwania przychodów z długu. Warto przypomnieć, że rozporządzenie ministra finansów było sytuacją nadzwyczajną, a Miasto wniosło w tej sprawie skargę do Trybunału Konstytucyjnego.
- Zarzut braku profesjonalizmu osób zasiadających i podejmujących decyzje w RIO postawiony przez członków Komisji Nadzwyczajnej wydaje się nieuprawniony i nieuzasadniony w kontekście daleko idących niejasności zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów oraz braku ze strony ministerstwa jakichkolwiek interpretacji wykonawczych.
- Niemożliwe było spełnienie postulatu negocjacji z RIO, ponieważ z RIO nie można negocjować, a współpracę Miasta z RIO regulują precyzyjne przepisy prawne.
- Nie można zgodzić się z tezą Komisji Nadzwyczajnej, iż w Wieloletniej Prognozie Finansowej Prezydent przyjął zbyt optymistycznie założenia odnośnie dochodów. Rada Miasta Krakowa poprawkami radnych przegłosowała zwiększenie dochodów miasta w latach 2012-2016 średnio o 100 mln zł rocznie, argumentując, że WPF został skonstruowany ?zbyt ostrożne? ( zapisy w stenogramie sesji).
- Należy zgodzić się z uwagami Komisji, iż od kilku lat w Krakowie większość danin nie była podnoszona, co stało w sprzeczności z realiami ekonomicznymi i powodowało narastanie dysproporcji pomiędzy stawkami w Krakowie, a w innych miastach. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż projekty prezydenckich uchwał w tej sprawie były przez RMK rokrocznie odrzucane.
- Trudno zgodzić się z tezą o ?nadmiernym przeszacowaniu dochodów? miasta począwszy od 2008 r. Przeszacowanie kształtowało się na poziomie 0,8 proc. w 2008 r., 3,3 proc. w 2009 r. i 2,4 proc. w 2010 r. Stanowi to niewielki ułamek dochodów miasta, które nie posiada instrumentów, by szacować swoje dochody ze 100-procentową dokładnością.
- Nie można zgodzić się tezą Komisji, iż Miasto zbyt późno wdrożyło program oszczędnościowy, choć powinno to zrobić już na przełomie stycznia/lutego br. Program oszczędnościowy dotyczący wydatków bieżących został wdrożony już w 2010 roku, a działania te kontynuowano przez cały rok 2011, dodatkowo w czerwcu br. rozpoczęte zostały działania zmierzające do ograniczenia planu wydatków inwestycyjnych. Rada Miasta Krakowa nie wyraziła zgody na zaproponowane oszczędności.
- Rada Miasta Krakowa oraz opinia publiczna jest na bieżąco informowana o sytuacji finansowej miasta. Bieżące sprawozdania z realizacji budżetu są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej. Przewodniczący RMK otrzymuje także szczegółowe kwartalne sprawozdania finansowe.