Oficjalna prezentacja wagonu odbyła się w czwartek, 20 września. W wydarzeniu uczestniczył Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
?Nasze miasto od lat unowocześnia pojazdy komunikacji miejskiej. Bombardiery, które już na dobre zagościły w Krakowie są tego najlepszym przykładem” ? komentował po prezentacji Jacek Majchrowski.
Warto podkreślić, że tramwaj prezentowany w Berlinie wróci do Krakowa tuż po zakończeniu targów i na początku października wyjedzie na krakowskie ulice.
Przypomnijmy. MPK SA kupiło 24 wagony Bombardiera w ramach unijnego projektu Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, prawie 60 proc. pokryła dotacja z unijnych funduszy.
Najnowszy Bombardier zapewni mieszkańcom Krakowa bezpieczną i komfortową podróż. Każdy wagon ma prawie 33 metry długości i w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Wyróżnia się nowoczesnym designem zewnętrzny (opływowy kształt) oraz wewnętrzny – m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość emisji drgań przez jadący tramwaj – w efekcie spowoduje to mniejsze zużycie torowisk. Jednocześnie budynki, a szczególnie obiekty zabytkowe znajdujące się w pobliżu linii tramwajowych nie będą narażone na uszkodzenia. Specjalne osłony zamontowane na podwoziu będą tłumić hałas, który wywołuje jadący tramwaj. Każdy wagon wyposażony jest w klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaje są także wyposażone w nawiewowy system ogrzewania wnętrza wagonu.
Bezpieczeństwo podróżującym zapewni nowoczesny monitoring oraz system „interkom” (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju). Warto także podkreślić, że w każdym tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski.
Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Z kolei zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.