Ultralekki pojazd dla niepełnosprawnych to nowy pomysł studentów Politechniki Krakowskiej. Elektryczny ?Buzz? dołącza do rodziny ekologicznych pojazdów przyszłości, które powstały na krakowskiej uczelni jako odpowiedź na problemy komunikacyjne mieszkańców wielkich aglomeracji. Premierowy pokaz ?Buzza? odbędzie się w poniedziałek (28 kwietnia) podczas Dnia Wynalazków na PK.
Magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym PK: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego prof . Witolda Grzegożka, skonstruowali mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Można z niego korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie przy użyciu rąk. Użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do auta – wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który stabilnie zablokowany pełni funkcję fotela kierowcy. Przestrzeń wewnętrzna ?Buzza? jest duża i regularna – bez występów i nadkoli. Wjazd do pojazdu zapewnia dolna klapa, opadająca do powierzchni drogi (pełni rolę podjazdu) i prosto zamykana wraz górną klapą za pomocą jednego uchwytu.
Pojazd wykonano z materiału kompozytowego, którego rdzeń stanowi aluminiowy plaster miodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu masa samonośnego nadwozia to zaledwie 50 kg, a całkowita masa własna pojazdu (bez baterii) to tylko 200 kg. – Masa ?Buzza? to jego podstawowy atut, biorąc pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy zasięg ? podkreśla prof. Witold Grzegożek.
Przyjęta technologia wykonania nadwozia nie wymaga specjalnego oprzyrządowania, można je prosto skonstruować w średnio wyposażonym warsztacie mechanicznym. Płaskie, pokryte tworzywem powierzchnie paneli kompozytowych stanowiące znaczącą część nadwozia (zarówno zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu), nie wymagają specjalnej obróbki przed malowaniem. Do samonośnego nadwozia przymocowane są elementy zawieszenia kół, wykonane z włókien węglowych.
Do napędu zastosowano dwa silniki BLDC, umieszczone w tylnych kołach. Prototyp studentów PK osiąga prędkość ok. 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Moc silników i prędkość maksymalna spełnia wymogi kategorii pojazdów L6e. Pojazd napędzany elektrycznie może być prosto ładowany ze zwykłego gniazdka. Niewielkie rozmiary (1,55 m szerokości x 2,2 m długości) pozwalają go łatwo zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków.
Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy (Registered Community Design), co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej. Taką ochroną został już objęty stworzony na PK hybrydowy pojazd miejski.
– Na światowym rynku nie ma wielu ekologicznych pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz może konkurować z węgierskim projektem Kenguru niską ceną, łatwą konstrukcją i dwukrotnie mniejszą masą własną ? mówi prof. Witold Grzegożek. – Cena Kenguru w USA jest określana na około 15 tys. dolarów. W Europie to ma być ok. 16 tys. euro. Nasz prototyp kosztował ok. 25 tys. zł, a wiadomo, że przy tego typu pracach wynalazczych podejmuje się kosztowne próby, które w produkcji seryjnej już są eliminowane. Seryjnie produkowany ?Buzz? mógłby więc być dwa razy tańszy od konkurencji.
Ultralekki pojazd dla niepełnosprawnych to kolejny w ostatnich latach projekt dyplomowy studentów Politechniki Krakowskiej, którzy proponują rozwiązania problemów transportowych rozwijających się społeczeństw. W ich najświeższym dorobku są także m.in. hybrydowy pojazd miejski, trójkołowy przechylny skuter czy bolid wyścigowy.
Pokaz konstrukcji młodych inżynierów z Politechniki Krakowskiej, w tym premiera pojazdu ?Buzz? dla niepełnosprawnych, odbędzie się w poniedziałek 28 kwietnia 2014 r. podczas Dnia Wynalazków na PK (główny kampus uczelni przy ul. Warszawskiej, pawilon konferencyjno-wystawowy ?Kotłownia? , godz. 11-14, uroczyste otwarcie o godz. 12).
W trakcie imprezy zaprezentowane zostaną także najciekawsze rozwiązania małopolskich naukowców, które zdobyły nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych wystawach innowacji.