11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Obsługą tego numeru zajmują się centra powiadamiania ratunkowego. W Polsce jest ich 17. Jako pierwsze w 2009 roku powstało Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie.
Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmuje zgłoszenia z całego województwa małopolskiego. Mamy 20 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W CPR-ze zatrudnionych jest 65 operatorów. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera 12 pracowników. W sytuacjach kryzysowych możemy uruchomi
dodatkowych 15 zestawów operatorskich, mamy do tego dostosowaną jedną z sal Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
CPR-y mogą się wzajemnie zastępować w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego bądź jego przeciążenia. CPR w Krakowie jest ośrodkiem zastępującym CPR we Wrocławiu. Zastąpić nas zaś może CPR w Warszawie. CPR w Krakowie ma też zapasową lokalizację w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym. Zdarzają się nam przypadki obsługi zgłoszeń z województw: świętokrzyskiego, śląskiego i podkarpackiego (z gmin sąsiadujących z naszym województwem).
Średnio miesięcznie dzwoniono do nas ok. 130 tys. razy, z czego ok. 83 tys. wymagało obsługi ze strony operatora. Blisko 20 tys. telefonów zostało przekazanych do właściwych służb. Około 60 tys. połączeń to tzw. zgłoszenia fałszywe.
Średnio w ciągu doby obsługujemy ok. 2 700 zgłoszeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie ok. 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia ok. 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich ok. 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje naszym operatorom przeciętnie 40 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy ? ok. 60 sekund.
Liczba zgłoszeń rośnie w dniach piątek ? sobota i spada w poniedziałek. Niedziele i dni świąteczne należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń mamy od godz. 7 do 23, nocą ich liczba spada. Jednak w ostatnią noc sylwestrową liczba zgłoszeń wzrosła o ok. 100%.
Przykładowo w grudniu 2014 roku do właściwych służb nasi operatorzy przekazali ponad 21 tys. zgłoszeń, z czego:
-
49% (10585) ? do Państwowego Ratownictwa Medycznego,
-
41% (8784) ? do Policji,
-
5% (1106) ? do Państwowej Straży Pożarnej,
-
5% (982) ? do innych służb.
Ilość zgłoszeń przekazanych do poszczególnych służb w grudniu 2014 r.
Nasi operatorzy odbierają także zgłoszenia obcojęzyczne. W grudniu mieliśmy 35 połączeń w języku angielskim, 9 w języku słowackim, 4 w języku francuskim oraz 1 w języku rosyjskim.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie jest jedynym w Polsce, które dyspozytorom pogotowia ratunkowego przekazuje automatycznie informacje pozyskane od dzwoniącego tj. dane teleadresowe, kategorię i opis zdarzenia. Mechanizm ten znacznie usprawnia udzielanie pomocy, gdyż dyspozytor medyczny pyta już tylko o stan zdrowia, a nie o adres czy miejsce zdarzenia. Rozwiązanie małopolskie zostało w grudniu 2014 r. pozytywnie ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli i zgodnie z jej zaleceniem ma objąć wszystkie CPR-y w Polsce. Dotyczyć będzie także zgłoszeń przekazywanych do pozostałych służb, tj. Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Województwo Małopolskie zostało wytypowane do przetestowania takiego rozwiązania, w ramach pilotażu współpracujemy obecnie z policją i strażą pożarną z powiatu wielickiego.
Fotorelacja z dnia otwartego w Krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego – Anna Zybura / INFO Kraków24[wegallery id=”57785″ type=”grid” col=”5″ caption=”no” link=”file”]