Jakich gatunków muzyki słucha dzisiaj młodzież? Czy utożsamia się z ulubionymi artystami? Jakie są relacje muzyków i ich fanów? Na rynku wydawniczym ukazała się pozycja, która podejmuje próbę odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące wpływu muzyki na młodych ludzi.
Autor książki pt. ?Brzydkie słowa, brudny dźwięk?, która zainteresuje szerokie grono osób zajmujących się zawodowo muzyką, ale również wychowawców i socjologów ? dr Michał Jan Lutostański, podjął temat wpływu muzyki na proces identyfikacji i przynależności grupowej młodych ludzi oraz natężenia z jakim oddziałują poszczególne gatunki muzyczne na kreowanie ich obrazu świata.
Badania przeprowadzone wśród ponad 570 osób w wieku 15-35 lat pokazują, że młodzież najczęściej wybiera pop (24 proc.), ale też regularnie włącza disco (30 proc.), rock (28 proc.) i disco-polo (22 proc.). Zaskakująco duża grupa słucha również muzyki poważnej.
Subkultury młodzieżowe wśród nastolatków nie przestały istnieć, ale nie są już takie same jak w czasach PRL, czy latach 90, kiedy stanowiły nową alternatywę dla tradycyjnego stylu życia i przestrzeń realizacji własnej indywidualności. Dzisiaj pełnią pewną formę nisz kulturowych.
Jak konkluduje dr Lutostański, niezależnie od analizowanej grupy (hip-hopowców, metali, punków czy skinheadów) zdecydowana większość jej członków deklaruje, że ważne jest dla nich poczucie sensu i osiąganie ważnych życiowych celów, mimo trudności, bólu i wyrzeczeń. Członkowie omawianych subkultur młodzieżowych nie są osobami o nastawieniu hedonistycznym czy materialistycznym.
Jak wygląda obecnie relacja muzyków oraz ich fanów? Z przeprowadzonego badania wynika, że wyznają ten sam światopogląd i system wartości co autorzy tekstów i muzyki, której słuchają. Klasyczne grupy łączące osoby, które powielają określony zbiór norm i styl życia, wciąż istnieją, choć brak już w nich wyraźnego pierwiastka kontestacji, jaki spajał je w ubiegłym stuleciu. Będą wciąż ulegać przemianom, ale coraz większe znaczenie będzie miał styl, a nie normy. Niewykluczone jednak, że w czasach jakiegoś kryzysu ekonomicznego lub militarnego dojdzie do nowej eksplozji subkultur ? prognozuje Lutostański.
Jest oczywistym, że żadna książka nie odpowiada na wszystkie pytania. Szkoda jednak, że ta ciekawa pozycja nie podejmuje zagadnienia wpływu nowych technologii i nowych sposobów słuchania muzyki (a co za tym idzie spójności subkultur), jaki oferują choćby internetowe serwisy muzyczne ? a jest to przestrzeń ewidentnie warta zbadania.
?Brzydkie słowa, brudny dźwięk?, Wydawnictwo Scholar 2015.