Kraków – dobre tempo prac przy wiaduktach na linii E 30 do Katowic. Rośnie nowy przystanek Kraków Bronowice. Będzie poprawa komunikacji przy ul. Zielony Most. Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Kraków Główny Towarowy ? Krzeszowice warte są ponad pół miliarda zł.
Modernizacja czterech wiaduktów i budowa nowego dodatkowego bezkolizyjnego przejazdu nad torami w Krakowie gwarantuje bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Efektem prac będzie też lepsza komunikacja w mieście.
Krótsze przejście przez Zielony Most
Realizacja przebudowy wiaduktu przy ul. Zielony Most postępuje według skróconego harmonogramu. Do minimum ograniczono zmiany w komunikacji. Do czerwca będzie bezpieczne przejście dla pieszych pod modernizowanym obiektem. Takie rozwiązanie skróci znacznie obecne dojście ? niezbędne dla bezpieczeństwa pieszych. Wykonawca zakończył rozbiórkę starej budowli. Powstają fundamenty wiaduktu. Do transportu na budowę przygotowywane są gotowe elementy konstrukcji.
Modernizacja linii E30 Katowice – Kraków, to znaczne korzyści dla pasażerów pociągów i mieszkańców. Tylko w Krakowie przebudowane będą 4 wiadukty przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki, Godlewskiego. Dodatkowy obiekt powstanie przy ul. Rydla Zastąpi on przejazd kolejowo-drogowy. Znacznie poprawi się komunikacja w mieście. Nowe obiekty umożliwią sprawniejszy przejazd samochodów, rowerów i wygodny ruch pieszych.
Kraków Bronowice ? kolej zaprasza
Nowy przystanek Kraków Bronowice budowany jest w rejonie Armii Krajowej. Będzie miał cztery komfortowe perony. Dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome. Wygodne dojście zapewni przejście podziemne. Będzie dobra komunikacja z węzłem przesiadkowym, planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Dodatkowy przystanek zwiększy dostępność i atrakcyjność kolei w mieście.
Kraków Mydlniki i wygodniejsze przystanki
Poprawę komfortu obsługi odczują podróżni na modernizowanych stacjach i przystankach trasy Katowice ? Kraków. To dobra zmiana dla pasażerów pociągów dalekobieżnych, a także Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na odcinku Kraków Główny ? Krzeszowice zmienia się stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest tam nowy peron. Przejście podziemne wyposażone w windy zastąpi kładkę nad torami. Modernizowane są także inne stacje i przystanki. Prace obejmą 3 stacje: Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Mydlniki i 3 przystanki: Rudawa, Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków Bronowice. Perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach Wapienniku będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i tablice informacyjne oraz informację głosową. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano m.in. budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind.
Modernizacja trasy E30 Kraków – Katowice na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki ? to prawie 250 mln zł (netto), a na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice ? to blisko 300 mln zł (netto). Zakończenie modernizacji obu odcinków planowane jest w II półroczu 2018 r. W lutym br. rozpoczęła się także modernizacja odcinka Krzeszowice ? Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł (netto), która zakończy się w I półroczu 2019 r. Prowadzone jest postępowanie przetargowe na modernizacje odcinka Trzebinia ? Krzeszowice.
Szacowana wartość projektu na trasie Katowice ? Kraków wynosi 2,3 mld zł, natomiast maksymalny wkład środków unijnych ? 1,6 mld zł, tj. 80% wartości projektu. Zakończenie inwestycji na całej trasie Katowice ? Kraków, planowane jest w 2020 r.
Projekt realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego ?Łącząc Europę”, który zapewni finansowanie modernizacji linii Katowice ? Kraków.