10 lipca podpisano umowę na opracowanie ?Studium Wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa?. Jego celem jest określenie możliwości wykorzystania istniejącej sieci kolejowej na terenie miasta dla przewozów pasażerskich w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Opracowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.
Szczególnej analizie zostaną poddane możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na ?dużej? i ?małej obwodowej? (odpowiednio: liniach nr 8, 91, 95 oraz linii nr 100). Ponadto, zostaną przeanalizowane możliwości wykorzystania linii kolejowej nr 947 (trasa do Łęgu) jak również połączeń na osi wschód ? zachód (m.in. od lotniska do Nowej Huty).
W ramach opracowania wykonawca wskaże optymalną częstotliwość kursowania linii jak również lokalizację i ilość przystanków. Zostanie przeanalizowany stan techniczny infrastruktury kolejowej i stan prawny z uwzględnieniem realizowanych i planowanych inwestycji. Ponadto zostaną zaproponowane połączenia systemu SKA z obecnie funkcjonującą komunikacją miejską mające na celu zwiększenie dostępności systemu, poprawę jakości obsługi pasażerów oraz skrócenie czasu podróży. Wykonawca dokona również analizy dojść pieszych do przystanków uwzględniającą obecną i przyszłą strukturę zabudowy, istniejące ciągi piesze oraz przeszkody występujące w terenie. Analiza ta będzie podstawą do wyznaczenia lokalizacji i rozmieszczenia przystanków.
Wykonawca przedstawi szacunek kosztów inwestycji dla przyjętych wariantów rozwiązań, który będzie uwzględniał m.in. koszty: robót budowlanych, wykupu gruntów, funkcjonowania poszczególnych linii SKA (w tym zakupu taboru).
W ramach opracowania wykonawca porówna istniejące, rzeczywiste dane dotyczące wielkości ruchu pasażerskiego na funkcjonujących obecnie liniach SKA z prognozami ruchu opracowanymi we wcześniejszych materiałach studialnych.
Co ważne, miasto intensywnie wspiera projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (poprzez budowę nowych przystanków SKA na terenie Krakowa) ? w czerwcu rozpoczęły się prace nad opracowaniem projektu koncepcyjnego i budowlanego dotyczącego budowy przystanku kolejowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej ? Kraków Prądnik Czerwony. Działania zostały zainicjowane przez Gminę Miejską Kraków. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, planowany termin odbioru wyznaczono na drugą połowę 2018 roku. Więcej o planie budowy nowego przystanku kolejowego w Krakowie TUTAJ.