Prezydent Krakowa skierował pod obrady jutrzejszej (23 października) sesji Rady Miasta Krakowa projekty uchwał w sprawie określenia wysokości stawek podatków od nieruchomości oraz środków transportowych.
Stawki podatku od nieruchomości zostały zaproponowane w wysokości, jaka wynika z zasad przyjętych w Polityce podatkowej Gminy Miejskiej Kraków na lata 2012-2014 uchwalonej przez Radę Miasta Krakowa w lipcu 2011 r. Dotychczasowe działania polegające na utrzymywaniu stawek na relatywnie niskim poziomie nie odniosły zamierzonych skutków, chociażby w zakresie lokowania w Gminie nowych inwestycji. Wypełniając założenia przyjętej Polityki podatkowej, proponuje się podstawowe stawki na poziomie dopuszczalnego pułapu określonego w obwieszczeniu Ministra Finansów. Korzystając z niskiej inflacji, która wyniosła 0,9%, możliwe jest osiągnięcie zakładanych w Polityce na rok 2014 stawek, przy stosunkowo małych podwyżkach, w porównaniu z poprzednimi latami wprowadzania polityki podatkowej.
Gdyby podwyżka weszła w życie, opłata za mieszkanie o powierzchni 70 m2 wraz z udziałem w gruncie 20 m2 wyniosłaby 61 zł rocznie (teraz wynosi 57 zł). Mieszkańcy musieliby zapłacić więcej o 4 zł, czyli kwartalna rata będzie większa o 1 zł. W przypadku budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej o powierzchni 100 m2 na działce 3 ary podatek w 2014 r. wyniósłby 2570 zł (za rok 2013 wyniósł 2465), co oznacza roczny wzrost o 105 zł, czyli miesięczna rata będzie większa o ok. 8,75 zł. Utrzymane zostaną obniżone stawki podatku dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na określonych obszarach (Branice), czyli tam, gdzie Miasto chce przyciągnąć inwestorów. Zniżki będą utrzymane także dla przedstawicieli branż chronionych i zanikających. W roku 2014 preferencje dotyczyć będą branż: betoniarstwo, kamieniarstwo, stolarstwo, mechanika pojazdowa, blacharstwo pojazdowe, lakiernictwo pojazdowe, produkcja wyrobów: piekarniczych, cukierniczych, wyrobów mięsnych, kultura fizyczna i sport, udzielanie świadczeń zdrowotnych, prowadzenie żłobków i klubów dziecięcych. Wprowadzenie uchwały pozwoli na osiągnięcie w 2014 r. dochodów z tytułu podatku od nieruchomości na poziomie 447 mln złotych.
Przewiduje się wzrost stawek podatku od środków transportowych o stopień inflacji powiększony o 3%. Stawki zaokrąglono w dół do wielokrotności 12 zł. Przyjęta zasada jest korzystna dla podatników, gdyż po pierwsze, stawki będą nieco niższe, a po drugie raty wpłacanego podatku będą w pełnych złotych bez konieczności zaokrąglania. Do budżetu Miasta wpłynęłoby dzięki temu 17,9 mln złotych. Wprowadzenie preferencyjnych stawek dla pojazdów produkujących mniej spalin ma na celu promowanie rozwiązań technicznych sprzyjających środowisku naturalnemu oraz propagowanie transportu zbiorowego.
Ostateczną decyzję, co do wysokości stawek poszczególnych podatków podejmie Rada Miasta Krakowa.