Koncerty realizowane w halach są trudne do nagłośnienia i mimo usilnych prób akustyka nieraz nie udaje się osiągnąć zamierzonego rezultatu. Najczęstsze problemy to pogłos zagłuszający prawidłowy odsłuch oraz stłumiona lub słabo słyszalna w niektórych sektorach muzyka.
Zwykle winą za zaistniałą sytuację obarcza się nagłośnieniowca, ale czy słusznie? Czy rzeczywiście jest on w pełni odpowiedzialny za słaby efekt? Okazuje się, że nie, a prawidłowe nagłośnienie koncertowe to wypadkowa kilku czynników.
Powody problemów z nagłośnieniem
Do głównych przyczyn trudności z nagłośnieniem koncertów w halach zalicza się:
- konstrukcję hali niespełniającą norm w zakresie akustyki
- słabe przygotowanie akustyczne pomieszczenia ? brak zastosowania elementów wygłuszających pogłos powstały w wyniku odbijania się dźwięków od betonowych ścian
- korzystanie ze słabej jakości sprzętu i używanie zbyt małej jego ilości do nagłośnienia dużej sceny czy kilkunastu instrumentów
- słabe rozeznanie w możliwościach urządzeń, z którymi przychodzi realizatorowi pracować pierwszy raz ? niejednokrotnie artyści przywożą na koncert własny sprzęt, który akustyk musi rozmieścić i wyregulować tak, żeby moc oraz częstotliwość dźwięku były dopasowane do warunków obiektu
- niewielkie doświadczenie w zakresie obsługi imprez odbywających się w lokalach
- brak testów i prób z zespołem pozwalających zweryfikować brzmienie.
Od czego uzależnione jest dobre nagłośnienie koncertów w hali?
- Sprzęt ? realizator powinien pracować na profesjonalnych sprzętach renomowanych marek, których wysoki standard wyznacza jakość brzmienia.
- Wiedza ? nagłośnieniowiec musi dokładnie znać parametry urządzeń, czas pogłosu, orientować się w słabych stronach obiektu i mogących pojawić się z racji tego trudnościach. Wiedza z powyższych zakresów umożliwia dobranie optymalnych sprzętów, ich prawidłowe ustawienie i połączenie w sprawnie działający system nagłośnieniowy.
- Testy ? specjalista odpowiadający za nagłośnienie powinien przetestować nagłośnienie wraz z zespołem. Zaleca się przeprowadzić próby i w ich trakcie sprawdzić, czy dźwięk jest dobrze słyszalny w każdym miejscu. Można wykonać pomiary, ale wprawne ucho też sobie z tym świetnie poradzi.
- Doświadczenie ? lata praktyki owocują biegłością w fachu i sprawniejszą oceną ?potrzeb? danego obiektu w zakresie realizacji dźwięku.
- Czas ? akustykowi należy zapewnić dostatecznie dużą ilość czas na spokojne rozmieszczenie i dopasowanie parametrów sprzętu.
Zazwyczaj słabe nagłośnienie koncertu nie jest wynikiem niedopełnienia obowiązków przez technika dźwięku czy jego braku kompetencji, choć i takie sytuacje się zdarzają. Zbagatelizowanie przynajmniej jednego z wyżej omówionych elementów może mieć kluczowy wpływ na brzmienie muzyki. Dlatego przygotowaniem nagłośnienia najlepiej zająć się już na etapie projektowania budynku pod przeznaczenie koncertowe, a do obsługi imprezy wynająć zawodowca.