Mała Matura 1947, najnowszy film Janusza Majewskiego w piątek (15 kwietnia) wchodzi na ekrany kin. Uroczysta premiera odbędzie się w Krakowie o godz. 19.00 w Kinie Kijów. Centrum.
Mała Matura 1947 to ciepła i pełna humoru opowieść o dojrzewaniu w pierwszych burzliwych latach powojennej Polski. Film w reżyserii Janusza Majewskiego ( m.in. ?Zaklęte rewiry?, ?C.K. Dezerterzy?,?) z udziałem wybitnych aktorów (Marek Kondrat, Olgierd Łukaszewicz, Marian Opania, Wiktor Zborowski, Artur Żmijewski, Wojciech Pszoniak) i utalentowanych debiutantów (Adam Wróblewski, Dawid Kot, Mikołaj Jodliński, Adam Zduńczyk). Podobnie jak w ?Stowarzyszeniu umarłych poetów? Petera Weira zaglądamy do szkolnej klasy, by razem z bohaterami przeżywać walkę, jaką toczy w nich biologia i polityka, natura i obyczaje, potrzeba wolności i opresyjny system. Zanim główny bohater i jego rówieśnicy przystąpią do tytułowej Małej matury, egzaminu kończącego naukę w gimnazjum, zostaną poddani sprawdzianowi z dojrzałości życiowej, który przyjdzie im zdać w niełatwych, powojennych czasach. Wspaniała lekcja dojrzewania i lekcja historii, utrwalone na taśmie filmowej.
REŻYSER O FILMIE
?Historia ta opowiada o pierwszych trzech powojennych latach 1945-1947, kiedy to główny bohater Ludwik żyje życiem swojej klasy w krakowskim gimnazjum, jednym z najstarszych i najlepszych w mieście. Okres pomiędzy 14-tym a 16-tym rokiem życia to tak zwany 'cielęcy wiek’, przepoczwarzanie się dziecięcości w dorosłość, okres sztubackich wybryków i głupawek, pierwszych zmagań z Erosem i pierwszych dylematów moralnych, okres, który wspominamy potem całe życie.
Dla tych chłopców przypadł on w burzliwych czasach powojennych, kiedy sprawy błahe ocierały się o poważne i tragiczne. Temat filmu jest więc uniwersalny, odwieczny i zrozumiały dla każdego, kto właśnie dorasta, a i dla tego, który już dawno dorósł, ale ten okres życia zachował w pamięci na zawsze, jako bazę i fundament osobowości. Ludwik jest humanistą, dużo czyta, fascynuje go krakowskie życie literackie i teatralne. Jednocześnie do głosu dochodzi biologia, chłopak przeżywa pierwsze wtajemniczenia seksualne. Osobnym aspektem scenariusza jest edukacja bohatera. Poznaje on życie przez obserwację otaczających ludzi. Najpierw jest to najbliższa rodzina: matka, ojciec, siostra, potem pojawiają się się inni, cała galeria postaci w gimnazjum w Krakowie ? koledzy i nauczyciele. To partytura dla najlepszych aktorów i najlepszych młodych amatorów wybranych w castingu.
Mam nadzieję, że film trafi zarówno do dorosłych, jak i młodych widzów, rówieśników głównych bohaterów.? – Janusz Majewski
PRODUKCJA
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych to producent filmowy z ponad 60letnim doświadczeniem. Najnowsze produkcje fabularne Wytwórni to obsypana nagrodami w tym Złotymi Lwami na 35. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni ?Różyczka? Jana Kidawy-Błońskiego, nagrodzona Nagrodą Specjalną Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Nagrodą Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu REGIOFUN ?Mała matura 1947? Janusza Majewskiego, oraz zdobywca Grand Prix Festiwalu ?Młodzi i Film? ?Lincz? w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza.Obecnie w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych trwają prace nad najnowszym filmem Barbary Sass-Zdort ?W imieniu diabła? oraz nad nowym obrazem Wojciecha Smarzowskiego. W Wytwórni powstaje również oparty na bestselerowej powieści Rafała Kosika film ?Felix Net i Nika??. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przy Chełmskiej 21 w Warszawie to nowoczesny ośrodek technologiczny, świadczący pełen zakres usług produkcyjnych, począwszy od metody tradycyjnej, po najnowocześniejsze technologie. WFDiF to ponad 30 obiektów, wśród których znajdują się profesjonalne hale zdjęciowe, studia do obróbki i nagrań dźwięku, bardzo nowoczesny sprzęt z zakresu techniki zdjęciowej oraz Laboratorium Obróbki Taśmy na najwyższym światowym poziomie.
KOPRODUKCJA
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Krakowska Komisja Filmowa działa w strukturach Krakowskiego Biura Festiwalowego. Wspiera realizacje produkcji filmowych: pomaga przy uzyskiwaniu wszelkich wymaganych zezwoleń, a także dostępie do lokacji publicznych na terenie całego regionu. Koordynuje kontakty producentów z urzędami, policją, strażą miejską, strażą pożarną oraz pogotowiem ratunkowym. Dzięki wypracowanym przez Krakowskie Biuro Festiwalowe procedurom wszystko dzieje się w najszybszym możliwym terminie. KKF pomaga partnerom również na wcześniejszych etapach produkcji m.in. w znalezieniu odpowiednich lokacji filmowych, co ułatwia baza danych prezentująca kilkaset atrakcyjnych lokacji zdjęciowych na terenie całego województwa. Pomaga także w udostępnianiu dla potrzeb ekip filmowych obiektów znajdujących się na terenie miasta. Partnerzy KKF mogą ponadto korzystać ze stale aktualizowanej bazy specjalistów zajmujących się produkcją filmową i telewizyjną oraz doświadczonych firm działających w tej branży.
Dodatkowym atutem Krakowskiego Biura Festiwalowego, jest możliwość dofinansowania produkcji filmowej zlokalizowanej w Małopolsce za pośrednictwem Regionalnego Funduszu Filmowego, którego operatorem jest również Krakowskie Biuro Festiwalowe. Fundusz powstał w 2009 r., dzięki umowie zawartej pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego a Miastem Kraków. W ramach Funduszu, raz do roku ogłaszany jest Konkurs na Wspieranie Produkcji Filmowej. Procedury konkursowe pozwalają na wsparcie projektów fabularnych oraz dokumentalnych a także animacji. ?Mała Matura 1947? jest jednym z beneficjentów pierwszej edycji Konkursu.?
Krakowska Komisja Filmowa wzięła udział w produkcji filmu ?Mała matura 1947?, zapewniając w Krakowie serwis w postaci usług dotyczący zapewnienia lokacji miejskich służących realizacji planu zdjęciowego, koordynacji pracy służb miejskich zabezpieczających plan (Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkwego) projektowanie oraz wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na potrzeby planu zdjęciowego. Równocześnie Komisja wskazała lokalne firmy działające w branży filmowej, które dzięki rekomendacji zostały zatrudnione przy produkcji filmu.
źródło: http://monolith.pl