O 8 % wzrosła oferta przewozowa dla mieszkańców os. Ruczaj po uruchomieniu kursów tramwajowych do ul. Gronostajowej. Prezentujemy raport z badań przeprowadzonych przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu po otwarciu nowego torowiska.
Pod koniec zeszłego roku do użytku oddany został pierwszy fragment Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na osiedle Ruczaj. Nowe torowisko połączyło skrzyżowanie ul. Kapelanka z ul. Grota ? Roweckiego z dawną pętlą autobusową przy ul. Gronostajowej.
W związku z uruchomieniem nowego odcinka do jego obsługi skierowane zostały dwie linie tramwajowe:
– 12 na trasie; Wieczysta ? rondo Mogilskie ? Westerplatte ? Starowiślna ? Dietla ? Kapelanka ? Ruczaj (częstotliwość 10 minut cały dzień)
– 18 na trasie; Cichy Kącik ? Filharmonia ? plac Wszystkich Świętych ? Gertudy ? Dietla ? Kapelanka ? Ruczaj (częstotliwość 20 minut)
Aby nie dublować połączeń tramwajowych z autobusowymi na odcinku Ruczaj ? rondo Grunwaldzkie linie 124/424 oraz 128 zostały skrócone właśnie do ronda Grunwaldzkiego.
Analiza oferty przewozowej
Przed wprowadzeniem nowych rozwiązań komunikacyjnych okolice ul. Gronostajowej komunikowało z centrum pięć linii autobusowych (114, 124/424, 128 oraz 194), które w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego kursowały 19 razy z przystanku ?Ruczaj” i zapewniały podaż 2070 miejsc dla pasażerów.
Po uruchomieniu kursów tramwajowych okolice ul. Gronostajowej z centrum łączą dwie linie tramwajowe i dwie autobusowe, które w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego kursują 18 razy z przystanku ?Ruczaj”, zapewniając podaż 2220 miejsc dla pasażerów na godzinę (wzrost o 7%).
Badania napełnień
Dwa tygodnie po uruchomieniu nowej trasy Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadził pomiary napełnień pojazdów w tamtym rejonie, by sprawdzić jak nowa oferta wpłynęła na zachowania komunikacyjne pasażerów i wyeliminować ewentualne problemy.
Z badań prowadzonych kilkukrotnie podczas porannych szczytów komunikacyjnych na przystankach ?Grota ? Roweckiego” i ?Kapelanka” wynika, że średnie napełnienie tramwajów numer 12 i 18 oscyluje wokół 50 % (przystanek ?Grota ? Roweckiego) i 75 % (przystanek ?Kapelanka”). Natomiast średnie napełnienie autobusów numer 114 i 194 wynosiło 80 % (przystanek ?Grota ? Roweckiego”) i 90 % (przystanek ?Kapelanka”) przy czym na trzech kursach linii 194 napełnienie sięgnęło 95 ? 100 %.
ZIKiT zamierza w najbliższym czasie ponowić badania i zwrócić szczególną uwagę na napełnienia autobusów linii 194, w których poziom sięgał 100 %. Jeżeli taka sytuacja się będzie powtarzać zwiększona zostanie liczba kursów zamawianych u przewoźnika na tej relacji.
Jednocześnie informujemy, że uruchomienie tramwaju polepszyło całodzienną ofertę przewozową tego rejonu Krakowa o ok. 8 %.
Jeden bilet dowiezie prawie wszędzie
Podczas przygotowań do remarszrutyzacji naukowcy z Politechniki Krakowskiej przeprowadzili badania ankietowe kierunków podróży obieranych przez mieszkańców osiedla Ruczaj. Wynika z nich, że 95 % podróży deklarowanych przez pasażerów można wykonać bezpośrednio lub z maksymalnie jedną przesiadką.
Jednocześnie pragniemy rozwiać wątpliwości zgłaszane nam przez pasażerów, którzy narzekali, że po zlikwidowaniu połączeń autobusowych będą zmuszeni dokupić dodatkowy bilet, by zrealizować podróż do tej pory odbywaną autobusami 124/424 i 128 bezpośrednio. Otóż w większości przypadków taka konieczność nie zachodzi.
Dojazdy do takich miejsc jak Hala Targowa, Teatr Bagatela, rondo Grzegórzeckie, Uniwersytet Ekonomiczny, Jubliat, Basztowa LOT czy plac Wolnica mimo, że nie obsługują ich tramwaje linii 12 i 18 można zrealizować na bilecie okresowym wykupiony na jedną z tych linii. Wynika to z zasad obowiązywania biletów przyjętych w uchwale taryfowej przez Radę Miasta Krakowa.
Możemy przeczytać w niej, że: ?Pasażer korzystający z biletu okresowego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne jest uprawniony do przejazdów po trasie tej/tych linii (od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy do pierwszego przystanku po ustaniu wspólnej trasy) pojazdami każdej innej linii dziennej i nocnej. Przyjmuje się, że mają linie, których przebieg w określonym kierunku na długości co najmniej jednego odcinka międzyprzystankowego jest wspólny. Rozpoczęcie/ustanie wspólnej trasy następuje na przystankach o tej samej nazwie, rozpoczynających (lub kończących) wspólny odcinek.” By ułatwić zrozumienie tego przepisu przygotowaliśmy mapkę zasięgu tramwajów 12 i 18 (prezentujemy ją powyżej).
Informujemy również, że najwygodniejszymi przystankiem do zrealizowania przesiadki (drzwi w drzwi) z tramwaju 12 na linię 124/424 jest przystanek Lubicz, zaś w przypadku linii 128 jest to przystanek rondo Grunwaldzkie.