?To było spotkanie podsumowujące, na którym staraliśmy się pokazać jak ponad 540 wniosków, które wpłynęło podczas obrad będziemy w najbliższym czasie przekładać na konkretne działania” ? mówi Anna Okońska-Walkowicz, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji i Spraw Społecznych. ?Dziękuję bardzo serdecznie wszystkim uczestnikom obrad za zaangażowanie i wspólne wypracowanie założeń, które teraz będziemy realizować” ? dodaje Pani Prezydent.
Jakie działania w zakresie edukacji wynikające z wybranych wniosków okrągłego stołu zamierza realizować Urząd Miasta Krakowa? Przede wszystkim kontynuowane będą obrady OSE (pierwsze po wakacjach spotkanie planowane jest na 4 września), powołane zostaną także zespoły doradcze dla zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa i Wydziału Edukacji UMK spośród uczestników OSE.
Zespoły robocze składające się z wszystkich uczestników OSE zajmą się dopracowaniem projekt MISTI Strategia Rozwoju Edukacji Miasta Krakowa przed ponownym przedstawienie jej Radzie Miasta Krakowa; wspólnie opracowane zostaną także kryteria ryzyka dla szkół; prowadzone będą działania zmierzające do upowszechnianie idei autonomii szkoły i jej dyrektora.
Promowane będą różnorodne formy działalności pozaszkolnej, a rodzice uczestników zajęć stałych w MDK będą informowani o kosztach, jakie ponosi miasto w związku z prowadzonymi zajęciami dla ich dzieci.
W przypadku restrukturyzacji sieci szkolnej planowane jest: opracowanie tej sieci z uwzględnieniem placówek samorządowych i niesamorządowych; przekształcenie szkół integracyjnych w szkoły ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi oraz wypracowanie standardów dla każdego typu szkoły (ryzyka), których brak naraża szkołę na likwidację. Opracowany ma zostać program wsparcia szkół na obrzeżach Krakowa z uwagi na wielorakie role spełniane przez nie na rzecz społeczności lokalnej.
Jeśli chodzi o szkolnictwo specjalne ustalona zostanie sieć szkół specjalnych z uwzględnieniem szkolnictwa integracyjnego, planowane jest zorganizowanie centrum autyzmu oraz zorganizowanie MOS. A w przypadku szkolnictwa zawodowego planowane jest wypracowanie modelu kształcenia zawodowego obowiązującego w Krakowie (wspólnie z zespołem ds. szkolnictwa zawodowego i przedstawicielami OSE); wdrożenie Krakowskiego Programu Doradztwa Zawodowego w gimnazjach; powołanie zespołu doradczego dla Zastępcy Prezydenta Miasta ds. szkolnictwa zawodowego oraz uwzględnienie uczniów niepełnosprawnych w opracowywaniu planów rozwoju szkolnictwa zawodowego.
Przypomnijmy, że celem Okrągłego Stołu Edukacyjnego, który został zorganizowany przez Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa, jest poprawa jakości edukacji w Krakowie, zapewnienie dzieciom i młodzieży jak najlepszej opieki wychowawczej, zwiększenie kontroli w zakresie ekonomicznego i gospodarnego wydatkowania środków finansowych oraz lepsze informowanie i konsultowanie uczestników procesu edukacyjnego o planowanych działaniach.
W obradach udział biorą przedstawiciele władz miasta, Wydziału Edukacji UMK i Rady Miasta Krakowa oraz przedstawiciele Rad Dzielnic, Kuratorium Oświaty, dyrektorów i nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, związków zawodowych, rodziców i stowarzyszeń oraz organizacji zajmujących się rozwojem edukacji.
Okrągły Stół Edukacyjny
Restrukturyzacja sieci szkolnej, edukacja pozaszkolna dzieci i młodzieży, szkolnictwo specjalne i zawodowe, sytuacja szkół na obrzeżach miasta – to główne tematy, które poruszano podczas obrad Okrągłego Stołu Edukacyjnego. Wczoraj (3 lipca, wtorek) odbyło się ostatnie, w tym roku szkolnym, spotkanie jego uczestników. Kolejne planowane jest na początek września.