Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawi Radzie Miasta Krakowa projekt podwyżki cen biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie, która ma nastąpić od roku 2013. Jeżeli Radni zgodzą się na proponowane podwyżki, za bilet jednorazowy zapłacimy: 4 zł (ulgowy 2 zł); 15-minutowy 3 zł (ulgowy 1,50 zł); 60-minutowy 5 zł (ulgowy 2,50 zł).
Podobnie jak przy poprzednich podwyżkach organizator transportu przede wszystkim pragnie ochronić stałych klientów, którzy codziennie korzystają z usług przewozowych. Stąd podwyżki cen biletów do kasowania (z których korzysta się w przypadku tylko ok. 21 proc. podróży) i jak najmniejsza ingerencja w bilety okresowe (obniżenie ceny biletu na dwie linie, likwidacja biletu na jedną linię, bilet na wszystkie linie bez zmian) – informuje na swojej stronie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
W 2007 roku wpływy z biletów Komunikacji Miejskiej pozwoliły opłacić 76 proc. kosztów funkcjonowania sieci przewozowej, w tym roku wskaźnik spadł do poziomu 63 proc. Różnicę pokrywa miasto ze swojego budżetu, jednak nie możemy pozwolić by się ona powiększała. Chcielibyśmy utrzymywać ją, podobnie jak inne większe polskie miasta, na stałym poziomie 65 proc. ? stąd konieczność korekty cen biletów – czytamy na stronie ZIKiT.
Zmiany w taryfie biletowej w latach 2005 ? 2012
cennik opłat za przejazdy w strefie miejskiej obowiązywał niezmiennie od 1 stycznia 2005 r. do 4 sierpnia 2011r., tj. przez okres 6 lat.
2009 r. ? 2010 r.
– w 2009 r. przeprowadzono regulację cen biletów obowiązujących w obszarze aglomeracji
– wprowadzono m.in. do oferty biletowej:
– bilet 15-minutowy
– bilet dla emerytów i rencistów
– bilet Rencisty
– możliwość zakupu biletu przez telefon komórkowy (system moBILET, system mPay)
– zrównanie cen biletów w komunikacji nocnej i dziennej
2011 r.
– Od dnia 4 sierpnia 2011 r. zmiana taryfy, uproszczenie oferty biletowej, podniesienie cen niektórych rodzajów biletów. Skorygowanie niektórych propozycji dało w efekcie wynik finansowy znacznie gorszy niż planowano, szacunkowy wzrost dochodów w skali roku zaledwie o ok. 4,9 % tj. ok. 11 mln zł.
2012 r.
– Od dnia 16 kwietnia 2012 roku podwyższenie cen niektórych biletów jednoprzejazdowych oraz czasowych, wprowadzenie biletu dwuprzejazdowego dwukrotnego kasowania, bilety okresowe pozostawiono bez zmian. Szacunkowy wzrost dochodów w skali roku zaledwie o ok. 4,7 % tj. ok. 10,6 mln zł
– Od dnia 1 czerwca 2012 r. wprowadzenie wyższej opłaty dodatkowej, rozszerzenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów dla dzieci z rodzin wielodzietnych, wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych, osób posiadających status represjonowanego
Główne propozycje zmian w taryfie biletowej
obniżenie cen biletów okresowych na 2 linie (z 64 z obecnie do 60 zł)
zastąpienie biletów okresowych imiennych na 1 linię i na 2 linie biletem okresowym tzw. ?na małą sieć”, w ramach którego pasażer będzie uprawniony do przejazdów po trasach dwóch wybranych linii
udostępnienie uczniom biletu semestralnego, do tej pory przeznaczonego wyłącznie dla studentów, co zrekompensuje im brak biletu okresowego na 1 linię
rozszerzenie oferty Zintegrowanego biletu w systemie Przewozy Regionalne ? Komunikacja Miejska w Krakowie
podwyższenie cen biletów do kasowania
Pozostałe propozycje zmian w taryfie biletowej
wprowadzenie promocyjnej ceny biletów specjalnych sieciowych imiennych na dużą sieć, przy dokonywaniu zakupu jednorazowo co najmniej 50 sztuk tych biletów
rozszerzenie wykorzystania biletu dwuprzejazdowego (dwukrotnego kasowania) do przejazdu dwóch osób jednocześnie
rozszerzenie możliwości skorzystania z biletu rodzinnego weekendowego poza rodzicem/rodzicami także przez opiekuna/opiekunów
rozszerzenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów dla dzieci z rodzin wielodzietnych, które płacą podatki w Gminie Miejskiej Kraków (uwzględnienie zmian w Regulaminie Krakowskiej Karty Rodzinnej 4+)
Z koniecznością wzrostu nakładów na funkcjonowanie Komunikacji Miejskiej zmaga się nie tylko Kraków. Praktycznie we wszystkich większych miastach od 2013 roku nastąpi wzrost cen biletów KM.