
FMF. Fot. Tomasz Wiech
Życzeniem Alberto Iglesiasa – bohatera pierwszego dnia 6. FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej – było, aby jego muzyka zaistniała w czysto koncertowej postaci. Zważywszy na współczesnego odbiorcę przyzwyczajonego do ciągłego odbierania zewsząd multimedialnych sygnałów i bodźców, wydaje się, że to odważne posunięcie. Dla wszystkich, którzy spędzili wczorajszy wieczór w Filharmonii Krakowskiej zamysł hiszpańskiego kompozytora okazał się w pełni uzasadniony, trafny i zrozumiały.
Koncert rozpoczęła prezentacja muzyki obecnego na sali Iglesiasa, do słynnych obrazów Pedro Almodóvara, z którym kompozytor współpracuje już od 18 lat. Wykonawcą była Orkiestra AUKSO uznawana za jeden z najlepszych zespołów kameralnych Europy wzmocniona reprezentacją najlepszych instrumentalistów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Muzyków poprowadził Marek Moś.
Jako pierwsza zabrzmiała suita z filmu Volver. Właśnie za muzykę do tego filmu kompozytor zdobył w 2006 roku Europejską Nagrodę Filmową, a także hiszpańskiego Oscara, czyli statuetkę Goya. Drugim dziełem, które usłyszeliśmy było światowe prawykonanie suity z filmu Skóra, w której żyję. Główną rolę odegrała tu partia skrzypiec i to w znakomitym wykonaniu samej Agaty Szymczewskiej. Prezentację twórczości do filmów niepokornego domknęło wykonanie 35mm,czyli suity z filmów Przerwane objęcia, Złe wychowanie, Volver, Porozmawiaj z nią i Wszystko o mojej matce, w której odbicie miały dramatyczne przeżycia i głębokie emocje, a zarazem hiszpańska żarliwość pełna radości życia i pulsującego rytmu.
W drugiej części mogliśmy posłuchać odmiennych światów Iglesiasa. Będąca owocem pracy z reżyserem Tomasem Alfredsonem (którego już od dzisiaj będziemy gościć w Krakowie) muzyka do filmu Szpieg (Tinker Tailor Soldier Spy) przeniosła nas w klimat zimnej wojny. Suita z tego obrazu przeznaczona na orkiestrę i obój solo była kolejnym tego wieczoru prawykonaniem. Solową partię wykonał Mariusz Pędziałek, pierwszy oboista i koncertmistrz Filharmonii Krakowskiej.
Na koniec w prezencie od Iglesiasa specjalnie dla krakowskiej publiczności po raz pierwszy usłyszeliśmy dwie pieśni z towarzyszeniem orkiestry, które kompozytor napisał dla kontratenora Carlosa Meny, hiszpańskiego śpiewaka znanego ze stałej współpracy z Jordim Savallem. W jego wykonaniu zabrzmiały The Poem that Took the Place of a Mountain (Wiersz, który zajął miejsce góry) do tekstu Wallace’a Stevensa oraz La Resistenza e la sua luce (Ruch Oporu i jego światło) do słów Piera Paola Pasoliniego.
W piątek, 27 września na festiwalu czekają nas dwa wielkie muzyczne wydarzenia: najpierw (o godz. 19.00) w Kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka do filmów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga, a o godz. 22.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki – koncert islandzkiego producenta, kompozytora, muzyka i twórcy słynnej islandzkiej wytwórni Bedroom Community – Valgeira Sigur?ssona. W Centrum Festiwalowym (w Małopolskim Ogrodzie Sztuki) zaplanowano także dwa otwarte dla publiczności spotkania z kompozytorami: o godz. 12.00 z Alberto Iglesiasem, a o godz. 16.00 ? z Donem Davisem. Zapraszamy także na seans w Kinie Legalnej Kultury ? o godz. 14.00 Sugar Man w reż. Malika Bendjelloul.