28 września Prezydenci Krakowa Jacek Majchrowski i Katowic Piotr Uszok oraz a także Prezes wytwórni filmowej Alvernia Studios podpisali list intencyjny w sprawie wspólnego ustanowienia Nagrody im. Wojciecha Kilara. Nagroda pod wspólnym patronatem obu Prezydentów została ogłoszona tego samego dnia podczas uroczystej Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: FMF świętuje 100-lecie ASCAPu w Hali Ocynowni Arcellor Mittal Polska wieńczącej 7. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.
Udział w Kapitule Honorowej Nagrody potwierdzili: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański i Krzysztof Zanussi. Radę merytoryczną Nagrody stanowią dyrektorzy ważnych instytucji kulturalnych, filmowych i muzycznych, m.in. dyrektor Narodowej Orkiestry Symfoniczna Polskiego Radia, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Polskiego Instytutu Muzyki i Tańca, TVP Kultura, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Festiwalu Muzyki Filmowej, Alvernia Studios, Instytucji Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, RMF Classic.
Wręczana za całokształt twórczości Nagroda im. Wojciecha Kilara będzie przyznawana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania realizując jej idee poprzez samodzielnie tworzenie instrumentacji i pisanie utworów, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności. Nagrodzony kompozytor powinien również niezwykle sprawnie posługiwać się językiem muzycznym, jak również kreatywne operować kolorystyką, barwą i fakturą.
Nagroda ma w założeniu nobilitować kompozytorów tworzących w duchu Złotej Ery w muzyce filmowej, nawiązujących do ideałów zapoczątkowanych przez Siergieja Prokofiewa i Dymitra Szostakowicza. Wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar, poświęcali tworzeniu muzyki filmowej ogromnie dużo uwagi i skupienia, czerpali inspiracje z ludowych melodii, nawiązując do narodowych tradycji muzycznych i przedkładając narodową tożsamość nad postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. W partyturach nagrodzonego kompozytora bez problemu można będzie wyróżnić uwerturę, tematy i wszelkie możliwe ich przetworzenia, czy to agogiczne i instrumentacyjne czy harmoniczne i barwowe.
Nagrodą będzie wspólnie ufundowana sesja nagraniowa z udziałem dowolnej orkiestry z chórem z Katowic lub Krakowa i jej nagranie oraz postprodukcję w Alvernia Studios.
Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze i promowanie etosu twórcy, współpraca kulturalna i filmowa obydwu ważnych miast, budowanie silnego wizerunku branżowego Krakowa i Katowic w międzynarodowym przemyśle filmowym i nagraniowym, podkreślanie wagi kompozytorów w interdyscyplinarnym świecie filmu.
Ogłoszenie Nagrody odbyło się na w czasie Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: FMF świętuje 100-lecie ASCAPu – Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców. Opieką samego tylko Stowarzyszenia objętych jest blisko 460 tysięcy kompozytorów, songwriterów i wydawców muzycznych. Członkami ASCAP byli m.in. Max Steiner, Henry Mancini, Jerry Goldsmith, Alex North, Louis Armstrong, Elmer Bernstein, a obecnie Michael Giacchino, John Powell, Hans Zimmer, Gustavo Santaolalla, Elliot Goldenthal i inni..
Gala na 100-lecie Stowarzyszenia była największym wydarzeniem uświetniającym jubileusz ASCAP poza granicami Stanów Zjednoczonych. W Hali Ocynowni usłyszeliśmy suity z kultowych produkcji ilustrowanych na wielkim ekranie fragmentami filmów w jakości HD. Koncert uświetnili swoją obecnością zaproszeni kompozytorzy: Patrick Doyle (Henryk V, Wiele hałasu o nic, Harry Potter i Czara Ognia, Thor, Gosford Park, Rozważna i romantyczna, Indochiny), Dario Marianelli – zdobywca Oscara, Złotego Globu oraz Ivor Novello Award za film Pokuta, (skomponował muzykę do filmów Duma i Uprzedzenie, Pokuta, Solista oraz Anna Karenina); Elliot Goldenthal – Laureat Oscara i Złotego Globu w 2003 roku za muzykę do filmu Julie Taymor Frida (2002). Skomponował muzykę do Wywiadu z wampirem, Michael Collins, Wrogowie publiczni, Batman Forever, Czas zabijania, Obcy3); Hans Zimmer – nominowany w sumie do 10 Złotych Globów, 10 Nagród Grammy i 9 Oscarów, Zdobywca Oscara za muzykę do Króla Lwa. Skomponował muzykę do blisko 100 filmów, m.in. Sherlocka Holmesa, Rain Mana, Gladiatora, Króla Lwa, Lepiej być nie może, Żona pastora, Cienka czerwona lini, Księcia Egiptu, Hanniba, Helikopter w ogniu, Piraci z Karaibów; Garry Schyman. Laureat nagrody przyznawanej przez BAFTA – British Academy of Film and Television Arts (BioShock, BioShock 2 i BioShock Infinite).
Wojciech Kilar odwiedził osobiście Kraków na 5. Festiwalu Muzyki Filmowe w związku z nadzwyczajną Galą Urodzinową na 80. urodziny kompozytora. Warto podkreślić, że ASCAP w 1992 roku ofiarował Kilarowi swoją nagrodę za muzykę do Draculi Francisa Copolli.
Obok listu intencyjnego ustanawiającego Nagrodę, Prezydenci obydwu miast 28 września podpisali list o współpracy kulturalnej obydwu miast.
Prezydent Majchrowski zadeklarował pełne wsparcie i pomoc Katowicom w ubieganiu się o tytuł miasta kreatywnego w dziedzinie muzyki UNESCO. Kraków posiada tytuł miasta kreatywnego w dziedzinie literatury uzyskany jesienią 2013 r
KAPITUŁA NAGRODY
Kapitułę Honorową Nagrody tworzą Andrzej Wajda, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Zanussi, Roman Polański.
Patronat nad Nagrodą: Prezydenci Krakowa i Katowic
Fundatorzy Nagrody: Miasta Kraków i Katowice, Wytwórnia Filmowa Alvernia Studios.
Rada merytoryczna: Dyrektorzy: Narodowej Orkiestry Polskiego Radia, Polskiego Instytut Sztuki Filmowej, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Polskiego Instytutu Muzyki i Tańca, TVP Kultura, Rmf Classic, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Festiwalu Muzyki Filmowej, Alvernia Studios, Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów.
UZASADNIENIE WSPÓLNEGO UFUNDOWANIA NAGRODY
Zgodnie z Strategią Rozwoju Polski Południowej do roku 2020 powstałej na bazie dokumentów opracowanych przez samorządy woj. śląskiego i małopolskiego, obydwa sąsiadujące ze sobą regiony zajmują niemal 9 proc. powierzchni Polski; i 21 proc. mieszkańców kraju, których praca pozwoliła na wytworzenie w 2010 r. ponad 20 proc. polskiego PKB. W myśl powyższej strategii potencjał obu regionów ma być lepiej wykorzystywany, a wspólne projekty, w tym unijne, skuteczniej realizowane.
Prowadzić do tego mają cele szczegółowe, opierające się na potencjałach i współpracy obu województw. Ich wspólny makroregion ma być m.in. ?obszarem koncentracji innowacyjności i kreatywności?, z wykreowanym z istniejącego potencjału silnym centrum naukowym, wspierającym inteligentne specjalizacje regionalnych gospodarek. Jednocześnie ma tam być tworzony dynamiczny, rozpoznawalny wśród metropolii europejskich, ośrodek kultury.
Inne cele szczegółowe w rządowym dokumencie zakładają m.in. tworzenie struktur pozwalających na efektywny transfer zasobów, współpracę na rzecz wykorzystania możliwości rozwojowych i rozwijania kapitału ludzkiego, a także wspólne tworzenie sieciowych produktów.
Od lat Katowice i Kraków są względem siebie komplementarne: znakomite orkiestry Katowic, festiwale filmowe Krakowa, działanie komisji filmowych obydwu regionów, wreszcie biografia Wojciecha Kilara łącząca obydwa miasta i pozycja jednego z najnowocześniejszych studio filmowych w Alwerni ? to znakomity powód do zbudowania nowego międzynarodowo rozpoznawalnego konkursu, znajdującego oparcie w oparciu wielkiego, rozpoznawalnego międzynarodowo Festiwalu
Jacek Majchrowski ? Prezydent Miasta Krakowa
Piotr Uszok ? Prezydent Miasta Katowic
Fundatorzy Nagrody
Miasto Kraków
Miasto Katowice
Stanisław Tyczyński ? Prezes Wytwórni Filmowej Alvernia Studios
Kapituła Honorowa Nagrody Kilara
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Zanussi
Andrzej Wajda
Roman Polański
Rada Merytoryczna Nagrody Kilara
Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia
Katarzyna Janowska ? dyrektor TVP Kultura
Agnieszka Odorowicz ? dyrektor Polskiego Instytut Sztuki Filmowej
Daniel Cichy – redaktor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Andrzej Kosowski ? dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca
Robert Piaskowski ? dyrektor Artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej
Daria Druzgała ? producent ? Alvernia Studios
Izabela Helbin ? dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego
Piotr Zaczkowski ? dyrektor Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów
Magdalena Wojewoda ? Mleczko ? dyrektor RMF Classic