Misteria Paschalia to ambitne dzieła, wysmakowany i niepowtarzalny repertuar dawnego nurtu, najwięksi światowi artyści i najznakomitsze głosy. Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu będzie koncert ?Johann Sebastian Bach: Johannes-Passion BWV 245″. Wydarzenie odbędzie się 2 kwietnia w Sali Audytoryjnej ICE Kraków.
Nie sposób przecenić znaczenia dwóch Pasji Johanna Sebastiana Bacha. Obie, mimo różnic, można potraktować jako sumę doświadczeń kompozytora: tworzy je zarówno muzyka dramatyczna, o najwyższej skali emocji, jak i refleksyjna; dla swojej ekspresji stosują całe bogactwo dostępnych w epoce późnego baroku technik kompozytorskich.
W tym roku na festiwalu zabrzmi wcześniejsza Pasja wg św. Jana. Bach skomponował ją na Wielkanoc 1724 r., a wykonana została w lipskim kościele św. Mikołaja. Rok później kompozytor przygotował wykonanie w kościele św. Tomasza, dokonując w utworze licznych zmian. Kolejną wersję ? niedokończoną ? opracowywał w roku 1749. Wokół obu zachowanych Pasji Bacha narosły różne tradycje wykonawcze: w wieku XIX dostosowywano je do współczesnych warunków, co w następnym stuleciu owocowało wykonywaniem ich z udziałem wielkich orkiestr symfonicznych i gigantycznych chórów. Potem przyszły wykonania kameralne, następnie kameralne na dawnych instrumentach. Ostatni trend, ukształtowany według hipotez badawczych, redukuje chór do głosów.
Koncepcja René Jacobsa, od lat jednego z najbardziej uznanych i podziwianych dyrygentów muzyki barokowej i klasycystycznej, wraca jednak do tradycyjnej koncepcji: Pasja znowu zabrzmi z pełnym, choć kameralnym chórem. Znów będzie można odczuć kontrasty brzmieniowe między solistą a rozbudowanym zespołem głosów, znów na swoje miejsce wrócą poszczególne osoby pasyjnego dramatu. Nie będziemy zapewne nigdy mieli pewności, która wersja jest ?tą właściwą” (jeżeli taką w ogóle Bach miał na myśli), więc korzystajmy z różnorodności obsad. Muzycy w baroku nigdy nią nie gardzili, potrafiąc wyzyskać zalety każdej sytuacji. A zalety świetnej orkiestry i takiegoż chóru w Pasji Bacha są nie do przecenienia.