Polskie Linie Kolejowe przeprowadzają szereg inwestycji na terenie Małopolski. Trwa budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki, modernizacja trzech tras linii E30 oraz budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej. Wszystkie one mają wspólny cel ? ułatwić pasażerom podróż.
Umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki, Polskie Linie Kolejowe podpisały 16 września 2015 roku. Budowa ruszyła już niespełna dwa tygodnie później. Łącznie inwestycja przewiduje wybudowanie: 3 estakad, 2 wiaduktów, 2 kładek peronowych, 2 przejść pod torami oraz przebudowanie 8,8 km pojedynczego toru i 6,5 km sieci trakcyjnej. Celem projektu jest uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki (z pominięciem stacji Kraków Płaszów). Zamierzone jest również usprawnienie ruchu pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego, Oświęcimia i Skawiny. Ulepszony zostanie także ruch pociągów regionalnych i dalekobieżnych do Skawiny, Wadowic (przez Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę), Suchej Beskidzkiej, Rabki i Zakopanego. Końcowym efektem projektu będzie skrócenie czasu jazdy pociągów dalekobieżnych do Zakopanego o 15 minut, a lokalnych szynobusów o 5 minut.
Od połowy marca trwa drugi etap inwestycji. W związku z pracami modernizacyjnymi zmianie ulega czasowo rozkład jazdy pociągów. Warto zatem przed podróżą sprawdzać dokładnie połączenia, na przykład w wyszukiwarce www.goeuro.pl.
Projekty powiązane z inwestycją
Budowa wyżej wymienionej łącznicy kolejowej jest inwestycją strategiczną zarówno dla dalszego rozwoju Krakowa, jak i transportu kolejowego w całej aglomeracji krakowskiej i w województwie małopolskim. Jednak nie jest jedyną inwestycją tego regionu. Polskie Linie Kolejowe realizują jednocześnie szereg projektów powiązanych (http://www.zablocie-krzemionki.pl/projekty-powiazane.html). Ich cel jest wspólny ? poprawić jakość infrastruktury kolejowej w Małopolsce, a tym samym sprawić, by podroż pociągiem była dla pasażerów łatwa i komfortowa. Trwają prace nad budową łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej; zakończenie prac przewiduje się na koniec 2016 roku. Ich efektem ma być skrócenie czasu podroży pociągiem z Krakowa do Zakopanego o 30 minut (obecny czas waha się między 3h59 a 4h25). Modernizacja obejmie też trzy trasy linii E30. Rezultatem modernizacji drogi z Krakowa Głównego do Rzeszowa będzie wyższy komfort jazdy. Pociągi będą poruszać się z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu na tym odcinku zajmie tylko 80 min (aktualnie waha się między 1h59 a 3h35). Modernizacja linii E30 zostanie poprowadzona również w kierunku zachodnim, z Małopolski na Śląsk, a dokładniej Sosnowiec Jęzor ? Kraków Główny. Prace potrwają do końca 2019 roku, a ich celem ma być poprawienie szybkości przejazdu i bezpieczeństwa. Inwestycje na odcinku Kraków Główny Towarowy ? Rudzice rozpoczną się z końcem 2016 roku lub początkiem 2017. Wtedy zostanie podpisana umowa z wykonawcą, a prace potrwają trzy lata. Planuje się między innymi uruchomienie pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także dobudowanie torów linii aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny ? Kraków Płaszów ? Kraków Bieżanów.
Nowa infrastruktura ? nowe pociągi
Modernizacja kolei w regionie małopolskim to nie tylko infrastruktura. Marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa mówi, że kolej aglomeracyjna w Małopolsce ma opierać się w całości o nowy tabor. Dlatego do końca 2020 roku przewiduje się zakup 60 pociągów. Nowe koleje będą kursowały na trzeciej linii Szybkich Kolei Aglomeracyjnych do Tarnowa, zaś otwarcie tej linii planowane jest na koniec 2016 roku. W ostatnich dniach marca br. podpisana została umowa między Województwem Małopolskim a firmą Newag S.A. Zawiera ona dostawę 12 pojazdów szynowych, z czego 6 z nich ma zostać dostarczonych do końca listopada br. (mowa o 4 składach 5-członowych Imbus 45WE oraz 2 pojazdach 4-członowych EZT Impuls 31WE). Pozostałe składy mają zostać dostarczone do 15 lutego 2017 roku. Nowy tabor, z punktu widzenia podróżujących, to przede wszystkim lepszy komfort podróży dla osób niepełnosprawnych, klimatyzowane wnętrza, wyposażone w wygodne fotele, gniazdka elektryczne i Internet oraz nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej.