Filip Berkowicz ? dyrektor artystyczny festiwali: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum oraz cyklu Opera Rara – został kuratorem części artystycznej Europejskiego Kongresu Kultury, który odbędzie się we wrześniu we Wrocławiu. Podczas Kongresu dojdzie do bezprecedensowego spotkania wybitnych kompozytorów i muzyków – Krzysztofa Pendereckiego z Jonnym Greenwoodem.
Europejski Kongres Kultury odbędzie się w dniach 8-11 września i będzie jednym z najważniejszych wydarzeń polskiej Prezydencji 2011. Gospodarzem wydarzenia będzie Wrocław ? miasto pretendujące do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Zaproszenie do udziału w projekcie Filipa Berkowicza ? współtwórcy sukcesów krakowskich festiwali, docenianych przez krytyków i publiczność z całego świata – nadaje wydarzeniu dodatkową rangę. Wrocław i organizatorzy Kongresu postanowili skorzystać z doświadczenia Krakowa, który w ostatnich latach zyskał zaszczytne miano jednego z najważniejszych ośrodków kulturalnych na świecie.
Centralną i najważniejszą postacią koncertów, nad którymi czuwa Filip Berkowicz, będzie Krzysztof Penderecki ? jeden z największych twórców muzyki współczesnej. W ramach jednego projektu muzycznego Krzysztof Penderecki spotka się z Jonnym Greenwoodem – gitarzystą zespołu Radiohead, kompozytorem świetnie czującym się w instrumentarium ?klasycznym”, manifestującym swoje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego i Aphex Twinem – guru współczesnej muzyki elektronicznej. ? To będzie wydarzenie na skalę światową ? zapowiada Filip Berkowicz.
?Celem projektu jest ukazanie jego muzyki w kontekście twórczości dwóch ikon muzyki rozrywkowej ? Jonny?ego Greenwooda, jednego z frontmanów zespołu Radiohead i Aphex Twina – niezależnego producenta, mistrza muzyki elektronicznej? ? opowiada Filip Berkowicz. Spotkanie tych trzech wielkich artystów jest wydarzeniem na skalę światową. Jonny Greenwood, gitarzysta zespołu Radiohead, kompozytor świetnie czujący się w instrumetarium ?klasycznym? (co udowodnił utworami smear, Popcorn Superhet Receiver i in.) manifestuje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Aphex Twin, to wybitna postać współczesnej muzyki elektronicznej: pierwszy artysta techno, którego utwory zostały przetranskrybowane na orkiestrę i wykonywane w najważniejszych salach koncertowych na świecie (m.in. przez London Sinfoniettę i Alarm Will Sound). Aphex Twin to również postać niezwykle kontrowersyjna, artysta nieprzewidywalny, unikający publicznych występów. To również artysta, którego związki z ?klasycznym? światem są o wiele silniejsze i wyrażają się m.in. zafascynowaniem twórczością Johna Cage?a, ale też w głośnych sporach toczonych m.in. z Karlheinzem Stockhausenem. Na poziomie wyboru artystów zachodzi jeszcze jedna ciekawa relacja: zespół Radiohead (Jonny Greenwood) przyznaje się do inspiracji twórczością Aphex Twina; ten z kolei definitywnie odrzucił ich propozycję współpracy, w tym zagrania wspólnej trasy koncertowej (słynne: ?I wouldn?t play with them, since I don?t like them?). Krzysztof Penderecki staje się więc niejako ?łącznikiem? pomiędzy dwoma ikonami współczesnej muzyki rozrywkowej, do których współpracy nigdy wcześniej nie doszło.
W warstwie programowej ? doborze utworów ? zastosowano podobny klucz w obydwu zaplanowanych koncertach. Zarówno podczas pierwszego, jak i drugiego koncertu wykonane zostaną trzy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: Polymorphia, Ofiarom Hiroszimy ? tren i Kanon. Wszystkie utwory zostały napisane na smyczki (w jednym przypadku na smyczki i taśmę) i pochodzą z lat 1960?62, okresu awangardy w spuściźnie Pendereckiego. Okresu, do którego odwołuje się w swojej twórczości zarówno Jonny Greenwood, jak i Aphex Twin. Utwór Polymorphia, którego 50. rocznica prawykonania przypada w tym roku, stał się inspiracją dla zaproszonych gości. Jonny Greenwood skomponuje 48 Responses to Polymorphia, a Aphex Twin ? Polymorphia Reloaded. Kompozycje będą miały podczas kongresu światową prapremierę. Wybór kompozycji Ofiarom Hiroszimy ? tren został podyktowany przede wszystkim zależnością jaka zachodzi pomiędzy tym utworem, a dziełem Popcorn Superhet Receiver Jonny?ego Greenwooda, który napisany został z inspiracji artysty utworem Pendereckiego. Także Aphex Twin zdecydował się przedstawić swe autorskie ujęcie (remix) kompozycji Ofiarom Hiroszimy ? tren. Uzupełnienie koncertów stanowi utwór Pendereckiego zatytułowany Kanon na 52 instrumenty smyczkowe i taśmę oraz kompozycja z soundtracku There Will be Blood Jonny?ego Greenwooda i dwa sety autorskie Aphex Twina.
?Pierwszy z koncertów (Penderecki / Greenwood) jest w charakterze bardziej ?klasyczny?; drugi (Penderecki / Aphex Twin) ? ?rave?owy?. Wydarzeniom ma towarzyszyć zaawansowana technicznie produkcja ? trwają szczegółowe ustalenia dotyczące m.in. wykorzystania dźwięku 12-kanałowego, rozwiązań scenograficznych (osobna platforma dla Aphex Twina), multimedialnych (wizualizacje) i wizualnych (show laserowe). Nie mam wątpliwości: to będzie jedno z największych wydarzeń muzycznych? – zapowiada Filip Berkowicz. Informacje o europejskim kongresie Kultury na stronie www.culturecongress.eu
Filip Berkowicz kuratorem części muzycznej Europejskiego Kongresu Kultury

www.bip.krakow.pl