Uwielbiany przez melomanów projekt muzyczny Opera Rara, zmienia swoją formułę na festiwalową, otwierając się na wersje sceniczne i recitale wokalne. Wciąż jednak najważniejsze będzie przywracanie do życia dzieł zapomnianych, prezentacja arcydzieł i wirtuozeria wykonawców.
W cyklu czternastu koncertów obejmujących trzy wokalne recitale i siedem tytułów operowych, cztery dzieła wykonane zostaną w wersjach estradowych: ?Germanico in Germania? Nicoli Porpory, dzieło pisane dla dwóch gwiazd ? Domenica Annibalego i Caffarellego, szczyt osiągnięć neapolitańskiej opery seria i osadzony w tym samym czasie i miejscu ?Arminio? George?a Friderica Handla, w którym tytułową rolę również wykonywał Annibali ? w Krakowie włoskiego kastrata godnie zastąpi najwybitniejszy bodaj współczesny kontratenor, Max Emanuel Cencic.
Kolejne dwa wykonania to poszerzające spektrum operowych pomysłów ? ?Marc?Antonio e Cleopatra?, miłosna serenada Johanna Adolfa Hassego, ucznia Porpory, mianowanego przez Augusta II Mocnego królewsko-polskim i elektorsko-saskim kapelmistrzem oraz wybitny przykład muzyki angielskiej, ?Dido and Aeneas? Henry?ego Purcella, luźno oparta na ?Eneidzie? Wergiliusza miłosna tragedia rozjaśniona żartobliwymi akcentami.
W piątek (27 stycznia) z desek Teatru im. Juliusza Słowackiego libretto ?Germanico in Germania?, autorstwa Nicoli Coluzziego przeniesie nas o dwa tysiąclecia wstecz na rubieże Imperium Rzymskiego. Rzecz mogłaby zamknąć się w historii podboju, ale barokowa opera nie byłaby kompletna, gdyby nie pojawił się w niej wątek miłosny ? rozśpiewany w ariach germańskiego wodza Arminiusa (w jego roli usłyszymy fenomenalną mezzosopranistkę Mary-Ellen Nesi) i Teutonki Ersinde (jej partie wykona obdarzona subtelnym, krystalicznym sopranem Julia Lezhneva) oraz rzymskiego generała Ceciny (marokańska sopranistka Hasnaa Bennani).
Jednak w ?Germanico in Germania?, trzyaktowym dziele Nicoli Porpory to tytułowy bohater skupia na sobie największą uwagę. W 1732 roku grał go kastrat Domenico Annibali, dziś w roli Germanika czaruje swym głosem Max Emanuel Cencic, wybitny kontratenor rodem z Chorwacji. W polskiej premierze opery solistom towarzyszyć będzie bezbłędna Capella Cracoviensis, która z werwą i gracją poprowadzi nas przez meandry partytury.
W niedzielę (5 lutego) wrócimy do Teatru im. J. Słowackiego, czyli do Germanii, tym razem za sprawą koncertowej wersji opery ?Arminio? George?a Friderica Handla, opublikowanej w marcu 2016 roku nakładem prestiżowej wytwórni Decca. By nie dublować wydarzeń sprzed dziewięciu dni, librecista Antonio Salvi proponuje wersję alternatywną, w której to Arminius, wódz północnych plemion, pokonuje armię rzymską. By nie pozostawiać słuchaczy wyłącznie w bojowych nastrojach, i w tę historię wpleciony został wątek miłosny. O to, by historia zabrzmiała przekonująco zadba pierwszy garnitur solistów: kontratenorzy ? wspaniały Max Emanuel Cencic, Vince Yi i Victor Jimenez Diaz, sopranistka Lauren Snouffer, GaiaPetrone (mezzosopran), Juan Sancho (tenor) i bas Pavel Kudinov. Sekundować im będzie znany z brawurowych interpretacji barokowych oper ateński zespół instrumentów historycznych Armonia Atenea pod batutą George?a Petrou.
W czwartek (9 lutego w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach) zobaczymy przedstawienie ?Marc?Antonio e Cleopatra? Johanna Adolfa Hassego, które jest miłosną pieśnią rozpisaną na dwa głosy. Libretto tego zachwycającego utworu właściwie pozbawione jest akcji i sprowadza się jedynie do wyrażenia miłosnych napięć między dwojgiem kochanków, którzy wrócili do Egiptu po przegranej bitwie pod Akcjum i gotowi są na śmierć. Targana emocjami, decydująca się na samobójstwo Kleopatra (w tej roli sopranistka Maria Keohane) skontrastowana jest z żyjącym nostalgią Markiem Antoniuszem (Maria Sanner, alt), którego partia ewoluuje od tęsknoty, przez rozpacz, po ukojenie. Doskonałe tło dla psychologii protagonistów daje partia orkiestry, którą wykona uznany polski zespół Arte dei Suonatori prowadzony od skrzypiec przez Aureliusza Golińskiego.
Dzień później, na zamknięcie festiwalu Opera Rara 2017, jedno z najważniejszych angielskich dzieł operowych: ?Dido and Aeneas? Henry?ego Purcella. Zaczerpnięte z ?Eneidy? Wergiliusza wątki NahumTate ubrał w wartkie libretto, opowiadające o tragicznej miłości Dydony i Eneasza, zabawek w rękach zawistnej Wiedźmy. Akcja dąży ku jednej z najpiękniejszych, ale i najsmutniejszych arii w historii muzyki ? lamentowi Dydony ?When I amlaid in earth?.
O wyraz tej arii zadbają wybitni soliści ? sopranistki Raffaella Milanesi i Stefanie True, Richard Helm (baryton) i Iason Marmaras (tenor) oraz znana z wyrafinowanych odczytań dzieł doby baroku formacja La Risonanza prowadzona przez Fabia Bonizzoniego, której towarzyszyć będzie na poły amatorski Krakowski Chór Mieszczański.
To zaledwie część programu festiwalu Opera Rara 2017, ukłon w stronę niedawnej formuły cyklu oraz hołd dla piękna muzyki i ludzkiego głosu.
Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.