Pikniki integracyjne dla mieszkańców, koncerty, wystawy, kursy pierwszej pomocy, warsztaty literackie czy zakup nowości do bibliotek ? od 1 do 31 marca można składać propozycje zadań do budżetu obywatelskiego miasta Krakowa. Kwota przeznaczona na realizację zadań ogólnomiejskich wyniesie 8,5 mln zł. Na zadania dzielnicowe przewidziano 2 mln 355 tys. zł. Szczegółowe informacje dotyczącego tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego znajdują się na stronach www.krakow.pl/budzet orazwww.bip.krakow.pl.
– Jednym z naszych głównych celów tej edycji budżetu obywatelskiego będzie dotarcie z informacją do jak największej liczby mieszkańców miasta i zainteresowanie ich udziałem w projekcie ? powiedział podczas poniedziałkowej (29 lutego) konferencji prasowej Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Społecznej, Kultury i Promocji Miasta.
– Ta edycja budżetu będzie w pełni zinformatyzowana. W tym roku nie tylko głosowanie, ale i składanie propozycji zadań będzie odbywać się poprzez internetową platformę. Jest ona prosta i intuicyjna w obsłudze, ale co najważniejsze, znacznie przyspieszy szybkość i efektywność całego procesu. Będzie można sprawdzić jaka jednostka dokonuje oceny złożonej propozycji oraz jaki jest jej aktualny status ? poinformował Mateusz Płoskonka, Zastępca Dyrektora Wydziału Spraw Społecznych. – Myślimy także o osobach wykluczonych cyfrowo – wsparcie przy składaniu projektów będzie świadczone przez Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych i Miejskie Centrum Dialogu oraz punkty wskazane przez dzielnice ? zapowiedział.
– Główna oś komunikacji to Punkty Obywatelskie w dzielnicach. Tematem przewodnim tegorocznego Dnia Otwartego Magistratu (5 czerwca) będzie budżet obywatelski. Zaplanowano m.in. forum na temat budżetu obywatelskiego oraz wystawę zdjęć zrealizowanych projektów oraz prezentację projektów poddanych pod głosowanie w 2016 r. ? powiedział Rafał Perłowski, Dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki.
Od 1 do 20 marca funkcjonować będą tzw. Punkty Obywatelskie umieszczone w galeriach handlowych ? mieszkańcy będą mogli uzyskać w nich pomoc w składaniu wniosków oraz skonsultować swoje pomysły z pracownikami poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa lub miejskich jednostek organizacyjnych.
Osoby zainteresowane dyskusją na temat własnych pomysłów oraz poszukujące wskazówek co do sposobu sporządzenia wniosków, mogą wziąć udział w spotkaniach informacyjno?konsultacyjnych i warsztatach, które zaplanowano do 16 marca. Harmonogram spotkań jest dostępny na stronie budżetu obywatelskiego i Biuletynu Informacji Publicznej. Przed przygotowaniem projektu można skorzystać z cennika na stronie www.krakow.pl/budzet – przykładowych kosztów funkcjonowania miasta.
Do końca maja potrwa ocena formalno-prawna zgłoszonych projektów. W czerwcu zostanie przedstawiony wykaz punktów umożliwiających dostęp do głosowania, a także zostaną ogłoszone listy projektów, które będą poddane głosowaniu.
Od 18 do 30 czerwca mieszkańcy będą mogli wybierać najlepsze spośród zgłoszonych zadań. Projekty, które zyskają największe poparcie i ich koszt będzie się mieścił w limitach finansowych tegorocznej edycji, zostaną ostatecznie realizowane ze środków budżetu obywatelskiego w roku 2017. Wyniki głosowania będą znane w pierwszej połowie lipca.
Aktualne informacje na ten temat realizacji zadań pierwszej i drugiej edycji budżetu obywatelskiego znajdują się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
- I edycja: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=66658,
- II edycja: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=72315.
I etap kampanii informacyjno-promocyjnej rozpoczyna się 1 marca. Jej osią, oprócz zorganizowanych w galeriach handlowych punktów obywatelskich, będą informacje i reklamy zamieszczane w telewizji, radio oraz internecie, w tym także w mediach społecznościowych. Ponadto zaplanowano reklamę w przestrzeni publicznej (ekspozycja 100 plakatów typu citylight w najważniejszych ciągach komunikacyjnych miasta, spoty na ekranach LED), komunikacji miejskiej. Łączny koszt całej kampanii promocyjnej wyniesie ok. 450 tys. zł.
Podczas ubiegłorocznej edycji zagłosowało w sumie 50 061 mieszkańców. Łącznie oddano 48 462 ważnych głosów. Przez Internet zagłosowało 37 034 osób, w lokalach wyborczych 13 027 osób. Frekwencja wyniosła 7,5 %.